sábado, 26 de noviembre de 2011

Célestin Freinet: (1896-1966 / França)


Freinet és un dels pedagogs que va exercir sempre de mestre, mantenint així una preocupació constant per a fer escola, tot i que va escriure molts llibres i va ser líder d’un moviment renovador. Va ser una persona molt crítica amb l’escola i la societat del seu temps i amb una ideologia comunista molt marcada, per això volia crear una escola per al poble, que tingues en compte el nen dintre la societat.
“L’escola no hauria de desinteressar-se de la formació moral i cívica dels nens i nenes, doncs aquesta formació no és només necessària, sinó imprescindible, ja que sense aquesta no pot haver una formació autènticament humana” Freinet.
Freinet va estar molt interessat amb els pedagogs de l’Escola Activa tant europeus com americans, de fet ell també pertany al moviment però se’n volia distanciar una miqueta anomenant el seu propi moviment Escola Moderna. El seu és un moviment lligat i compromès amb la societat del seu temps i dels seus infants, no només una teorització pedagògica sobre innovacions escolars. Cal dir que Freinet te una concepció del nen igualitària al adult, es a dir, ser més gran que l’alumnat no significa necessàriament estar per sobre d’ells.
En la seva pràctica educativa desenvolupa una sèrie de tècniques educatives. Els hi diu tècniques i no models ja que considera que les tècniques es poden adaptar a diferents contexts i poden ser actualitzades a diferència del mètode que és tancat i no pot tenir canvis. Així doncs, no s’han d’utilitzar només com a mers instruments per aconseguir l’atenció i l’interès dels nens en una qüestió concreta, són noves vies per a una nova escola i per a una nova ciutadania.
Per nombrar algunes d’aquestes tècniques innovadores tenim la impremta escolar i les tècniques d’impressió; el text lliure, el dibuix lliure i els llibres de la vida; els fitxers escolars auto correctius; la correspondència interescolars; el pla de treball; l’assemblea cooperativa setmanal; les conferències (el nen també és constructor de cultura); el diari mural (serveix per l’assemblea, felicito..., critico..., proposo...)

0 comentarios:

Publicar un comentario